02februari

Op bezoek bij de voedselbank

In de rubriek 'PvdA Leiderdorp laat zich informeren' gaan onze (burger)raadsleden op pad om nader kennis te maken met instanties waarmee de Leiderdorper te maken kan krijgen. Wat betekenen die voor Leiderdorp? Welke plek nemen ze maatschappelijk gezien in en hebben ze te maken met onze politieke keuzes? In deze aflevering brengt raadslid Joyce van Rijn een bezoek aan de Voedselbank Leiden en Omstreken, die ook een dertigtal Leiderdorpers van voedsel voorziet.

Door: Sophie Eversteijn

Van 30 klanten in 2005 naar 800 klanten nu

De hoofdvestiging van de Stichting Voedselbank Leiden en Omstreken aan de Leidse Barentszstaat voorziet 800 klanten wekelijks van een krat voedsel. Daarvan zijn 500 kratten voor omliggende gemeenten bestemd. De overige 300 worden rechtstreeks vanuit de hoofdvestiging uitgegeven. Een kleine dertig gezinnen uit Leiderdorp komt daar ook iedere week voor een voedselpakket naartoe. Dat de voedselbank in een dringende behoefte voorziet, is duidelijk. Het aantal van dertig klanten waarmee in 2005 is gestart, heeft zich sindsdien gestaag uitgebreid naar zo'n 800 nu. Een daling is in al die jaren nooit voorgekomen, de vraag blijft stijgen.

Hoe komt de voedselbank aan het benodigde eten? Woordvoerster Friederike de Raat van de Leidse voedselbank gaf graag een kijkje in de 'keuken' aan PvdA-fractielid Joyce van Rijn, die eind januari samen met andere Leiderdorpse gemeenteraadsleden op bezoek was bij de voedselbank.

Minder foutjes

“Het is met de huidige crisis moeilijker geworden om steeds voldoende voedsel binnen te krijgen. Zo zijn supermarkten beter op de kleintjes gaan letten. En ook voedselfabrikanten maken minder 'foutjes', zoals bijvoorbeeld het onvoldoende afvullen van potten en flessen, waardoor die producten niet geschikt zijn voor verkoop en richting voedselbank gaan”, aldus voorlichtster Friederike.

“Met het aantrekken van vrijwilligers hebben we geen enkel probleem. We beschikken over een enthousiast team van vijftig vrijwilligers die werken als inpakker, chauffeur, intaker, bestuurslid en verder op alle terreinen waar dat nodig is. Als er iemand wegvalt, kunnen we putten uit een lange rij vrijwilligers die op de 'wachtlijst' staan.

Joyce van Reijn, Friederieke de Raat en een vrijwilliger van de voedselbank

PvdA-raadslid Joyce van Reijn (l) bekijkt samen met voorlichtster Friederike de Raat en een vrijwilliger van de Stichting Voedselbank Leiden wat er deze week in de krat gaat

Een keten van bakkerijen

“De voedselbank Leiden betrekt zijn basisvoorraad wekelijks uit het regionale distributiecentrum in Poeldijk. Daar komen de houdbare spullen vandaan. Voor vers voedsel wordt de groente- en fruithandel in Leiden benaderd. Wat er binnenkomt, is afhankelijk van het seizoen. Verse dingen worden zo snel mogelijk aan onze klanten doorgegeven, dan kunnen we houdbaar voedsel weer langer in voorraad houden. Brood krijgen we doorgaans voldoende aangeleverd van een keten van drie bakkerijen die het teveel aan gebakken brood voor ons bewaren in diepvriezers. Aardappels, uien en ook wel appels, kopen we zelf in, als vaste basis”.

Ieder pakje thee is welkom

Naast deze vaste leveranciers zijn er nog tal van andere instanties die met een zekere regelmaat voedsel leveren. Friederike noemt enthousiast onder meer de kerken, de scholen, de Rotary clubs en niet te vergeten particulieren in de regio, die het jaar door tal van acties organiseren om voedsel in te zamelen. Ook komen er wel mensen aan de deur met kleinere hoeveelheden. “Dat maakt niet uit, we zijn overal blij mee, als het maar niet over de houdbaarheidsdatum is. Ieder pakje thee is welkom!”

Overschot aan kerstpakketten

De aanwezige voorraad in de voedselbank kan van maand tot maand verschillen. “In december hebben we geen klagen, dan is er voedsel in overvloed. Dat loopt door in januari, wanneer fabrikanten ons het overschot aan kerstpakketten sturen. In april wordt het moeilijker. De wintergroenten zijn dan op en de zomergroenten zijn er nog niet. Met het koude voorjaar van 2013 duurde dat wel tot juni. Eind april vorig jaar hadden we nog maar zo weinig in voorraad, dat we op Koninginnedag moesten vergaderen over een oplossing. We hebben toen besloten zelf voedsel in te kopen. Dat was een noodoplossing. We vinden het natuurlijk het leukste om eten te krijgen Onze filosofie is: Verdelen van welvaart”. Raadslid Joyce van Rijn onderschrijft deze filosofie van harte. “Dat is één van onze basisprincipes uit het partijprogramma!”

Landelijk criterium

Wie in aanmerking wil komen voor een wekelijks voedselpakket, krijgt een intake-gesprek met een deskundige vrijwilliger van de voedselbank. Die bekijkt alle financiele administratie van de aanvrager van de afgelopen drie maanden. Er is een landelijk criterium vastgesteld van 180 euro

die de klant maximaal mag overhouden, na aftrek van alle vaste maandelijkse kosten. Voor een gezin van twee volwassenen met twee kinderen is dat 360 euro. De klant kan maximaal drie jaar van de voedselbank gebruik maken. Die termijn is gekoppeld aan de duur van de schuld-hulpverlening, die ook drie jaar is. In de praktijk blijft een gezin gemiddeld maar een jaar klant. Voor mensen die per direct hulp nodig hebben, is er een 'noodpakket' dat gedurende vier weken wordt verstrekt. Daarna volgt alsnog het intake-gesprek.

Eigen uitgiftepunt

Voorlichtster Friederike meldt tenslotte dat de gemeenten uit de omgeving die door de voedselbank Leiden van voedsel worden voorzien, doorgaans een eigen uitgiftepunt hebben waar de klanten terecht kunnen. De klanten uit Leiderdorp komen nog wekelijks naar de Willem Barentszstraat. Omdat dit stadsdeel grenst aan Leiderdorp, is dat voor de meesten geen bezwaar.

Raadslid Joyce van Rijn denkt daar over na: ”Het heeft voor- en nadelen om in Leiderdorp over een eigen uitgiftepunt te beschikken. De privacy van de mensen is erg belangrijk. Aan de andere kant hoeft men dan niet zo'n eind met zware boodschappentassen te sjouwen. Van belang is ook dat de Leiderdorpse klanten met veel minder in aantal zijn dan de groep van 300 klanten op de hoofdvestiging in Leiden. Dat scheelt aanzienlijk in wachttijd bij de wekelijkse uitgifte”.





Terug naar homepage

Sterk en Sociaal
Word nu lid!

Meld je nu aan